Katalog




  • Józef Maria Bocheński, O sensie życia

    Co to jest sens życia? Można by odpowiedzieć na to pytanie zestawiając zwroty, w których wyrażenie “sens życia" występuje, czyli stosując dobrą analityczną metodę.


  • Józef Maria Bocheński, Przeciw humanizmowi

    Przystępuję do skreślenia moich poglądów na tak zwaną naturę człowieka, to jest do próby odpowiedzi na pytanie, czym ludzie są.


  • Tomasz Włodek, Idioktualiści

    Bycie postmodernistycznym filozofem jest w gruncie rzeczy bardzo proste. Po pierwsze - należy używać zdań długich, gramatycznie poprawnych, lecz nieniosących żadnej treści.


  • William S. Lind, Jak powstała polityczna poprawność?

    Gdzie te wszystkie rzeczy, o których słyszeliście dziś rano, wiktymologiczny feminizm, ruch praw gejów, wymyślone statystyki, poprawianie historii, kłamstwa, żądania, cała ta reszta - skąd to się wywodzi? Po raz pierwszy w naszej historii Amerykanie trwożą się przed tym, co powiedzą, co napiszą i co pomyślą.


  • Józef Maria Bocheński, O światopoglądzie

    Hegel powiedział kiedyś, że sowa Minerwy podnosi skrzydła do lotu, dopiero wtedy, gdy zapada mrok. To powiedzenie jest w dwojakim sensie prawdziwe.


  • Józef Maria Bocheński, Społeczeństwo

    Po rozważaniach na tematy ontologiczne wróćmy obecnie do spraw ludzkiego istnienia, a mianowicie do zagadnień społeczeństwa


  • Stefan Szary, Filozofia spotkania z człowiekiem umierającym - w poszukiwaniu sensu życia, cierpienia i śmierci

    Świadomość śmierci Większość z ludzi nie pamięta chwili, w której po raz pierwszy pojawiło się w ich życiu pytanie o śmierć.


  • Andrzej Jakubik, Granice poznania drugiego człowieka w psychiatrii

    W filozoficznej refleksji nad poznawaniem drugiego człowieka w psychiatrii oprócz zagadnień epistemologicznych wyłaniają się zawsze różnorodne problemy ontologiczne, metodologiczne, antropologiczne i aksjologiczne.


  • Stefan Szary, Jestem człowiekiem – czy to coś jeszcze znaczy? Rozważania nie-poprawne w "dobie kryzysu"

    Można czasami usłyszeć zdanie: "człowiek uczy się przez całe swe życie". Z pewnością wspominamy nieraz własne dzieciństwo i lata szkolne.


  • Leszek Kołakowski, Sacrum i śmierć

    Poza wszelkimi antropologicznymi badaniami nad rozmaitością wierzeń dotyczących życia przyszłego i ostatecznego zwycięstwa nad śmiercią, i ponad tymi badaniami, pojawiają się dwa pytania, które nie są ani empiryczne, ani historyczne.


  • Paweł Więckowski, Egzystencjalna terapia rozpaczy – Nietzsche i Zaratustra

    W zalewie książek wykorzystujących fakty z historii kultury pojawiała się książka niezwykła, bo filozoficzno-psychologiczna – profesor psychiatrii, specjalista od psychoterapii egzystencjalnej, opisał fikcyjną psychoterapię jednego z najważniejszych, ale i najbardziej niepokornych filozofów Europy – Fryderyka Nietzschego.


  • Józef Maria Bocheński, Wartość

    Jeden z największych poetów, jakim kiedykolwiek poszczycić się mogła ludzkość, Goethe, wielokroć wypowiadał się drwiąco o teorii i spekulowaniu.


  • Stefan Szary, "Choremu nie słów potrzeba, ale obecności". Moje spotkania w Akademii Walki z Rakiem

    Zdobywanie lądów nieznanych Było to przed wielu laty podczas studiów.


  • Kamil Czajkowski, Czy rozum jeszcze myśli? Psychologia, a racjonalność postmodernistyczna

    Rozum niejedno ma imię Od kiedy zacząłem interesować się psychologią i podjąłem studia uniwersyteckie w tym zakresie, zawsze bardzo ceniłem sobie krytyczne głosy w kwestii racjonalności psychologii jako nauki.


  • Marcin Gonera, Czy współczesna sztuka może wychowywać?

    Sztuka, która z odtwarzania namiętności przechodzi do opisu nałogów – upada. Marie von Ebner-Eschenbach Sztukę najprościej zdefiniować można jako twórczość artystyczną obejmującą dzieła z zakresu malarstwa, architektury, rzeźby, muzyki i literatury, odpowiadające wymaganiom estetyki, odznaczające się pięknem i harmonią, ale także jako czynność będąca wyrazem jakiejś zręczności.


  • Włodzisław Duch, Czym jest kognitywistyka?

    Wydaje się, że dla człowieka nie ma nic ważniejszego jak poznanie samego siebie, a to oznacza poznanie swojego umysłu.


  • Ewelina Ławecka, Esej na temat śmierci

    Śmierć. Nieuchronna, przerażająca, budząca dziesiątki pytań, z których większość i tak pozostanie bez odpowiedzi.


  • Stefan Szary, Filozoficzne aspekty spotkania z człowiekiem cierpiącym

    Fenomen spotkania Człowiek jest istotą mniej lub bardziej wyraźnie świadomą tego, że jest.


  • Leszek Gawor, Idea cywilizacyjnego pluralizmu Feliksa Konecznego

    I. We współczesnym świecie społecznym obserwujemy dwie generalne przeciwstawne tendencje.


  • Adrian Pakuła, Jacques Maritain o prawach człowieka

    Problemy teoretyczne i zgodność praktyczna Pierwsza istotna myśl tego chrześcijańskiego filozofa brzmi: "Daremnie jednak byłoby szukać dla praw człowieka powszechnie akceptowanego racjonalnego uzasadnienia".


  • Andrzej Augustynek, Na rubieżach nauki; o Ig Noblach i nie tylko

    Środowisko naukowe stara się eliminować prace niezasługujące na miano naukowych. Jednak nawet system recenzji publikowanych prac czasami jest niewystarczający.


  • Andrzej Augustynek, Nie tylko hipnoza

    Amerykański kosmonauta Cooper ujawnił, że w czasie lotu orbitalnego, z wysokości 330 km, zobaczył gołym okiem domy i inne zabudowania.


  • Leszek Kapler, Odkryj sens swojego życia

    Pierwsze kroki dla odkrywania dobrego życia należy skierować w kierunku zastanawiania się nad sensem swojego życia.


  • Leszek Kapler, Po co nam rozwój osobisty?

    To tytułowe pytanie koresponduje z inną ważną refleksją - po co w ogóle żyjemy? Dokąd wiedzie ta droga? Jedni powiedzą - do szczęścia, inni do kariery, sukcesów, fortuny, poświęcenia dla innych.


  • Stefan Szary, Praktyczny aspekt filozofii egzystencji. Filozofia egzystencji w pismach psychologicznych Rollo May'a

    Szeroko rozumiany egzystencjalizm stał się fundamentem psychologii egzystencjalnej, której jednym z najwybitniejszych przedstawicieli jest amerykański psycholog i psychoterapeuta Rollo May (1909-1994), były wykładowca uniwersytetów Harvard, Princeton, Yale w Stanach Zjednoczonych.


  • Józef Maria Bocheński, Prawo

    Dziś chciałbym się zastanowić nad prawem. Nie mam tu na myśli praw, które uchwala parlament i które znajdują zastosowanie w sądach, lecz prawa w naukowym znaczeniu tego słowa - na przykład prawa fizykalne, chemiczne, biologiczne - ale przede wszystkim prawa czystych, oderwanych nauk, jak rozmaitych gałęzi matematyki.


  • Marcin Gonera, Samowychowanie w pedagogice personalistycznej

    Paradoksalnie można by powiedzieć, że najlepszy wychowawca to taki mistrz, który staje się niepotrzebny.


  • Tomasz Ciećwierz, W drodze do szczęścia, czyli o poszukiwaniu sensu życia i jego znaczenia dla człowieka

    Współczesny człowiek dąży do uzyskania satysfakcji z tego kim jest i co robi. Stawia na rozwój osobisty, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz uzyskanie dóbr materialnych.


  • Zuzanna Celmer, W poszukiwaniu sensu życia

    Ze wszystkich żyjących istot, tylko człowiek jest w stanie ogarnąć refleksją swoje własne istnienie i uczynić samego siebie obiektem rozważań.


  • Olga Świderska , Wolność czy zniewolenie w koncepcjach: psychodynamicznej, behawioralnej i humanistycznej

    Kwestia wolności jest chyba tą najbardziej poruszającą, najintensywniej badaną, diagnozowaną z największą cierpliwością.


  • Małgorzata Osowiecka, Zagubiona tożsamość w chmurze ponowoczesnego chaosu

    Człowiek uwikłany w postmodernizm to niejako mussillowski "człowiek bez właściwości". A i tak każdy z nas, z racji swoich psychologicznych atrybutów, szuka dla siebie miejsca.


  • Stefan Szary, Znaczenie dobra w spotkaniu z człowiekiem chorym i niepełnosprawnym

    Dobro W filozofii Platona dobro stanowi najwyższą ideę.


  • Karolina Walczykowska, Życie jest podróżą

    Podróż - to takie magiczne słowo. Słysząc je automatycznie przed oczami stają tysiące, jeżeli nie miliony, obrazów prześlicznych starówek, dzikich zwierząt, zapierających dech w piersiach krajobrazów.

  • Józef Bocheński, Sto zabobonów

    (...) W świecie filozofów przyjęto obchodzić się elegancko z najgorszymi nawet idiotyzmami.(...) Wypada raz wreszcie z tym skończyć, odróżnić hipotezę naukową od widzimisię demagoga, naukę od fantazji, uczciwy wysiłek filozoficzny od pustej gadaniny.