Gorące wiadomości

Najwięcej na lobbing wydają firmy farmaceutyczne

W ubiegłym roku na działania związane z oficjalnym lobbingiem politycznym w USA przemysł farmaceutyczny wydał rekordową sumę 123 mln dolarów, najwięcej ze wszystkich sektorów gospodarki - wynika z raportu Center for Public Integrity.

Nakłady firm farmaceutycznych na te cele stale rosną. W 2003 r., mimo że było to gorący okres uchwalania w Kongresie nowej ustawy dotyczącej Medicare, wydatki przemysłu farmaceutycznego na kampanie i inne działania służące przekonywaniu polityków, były mniejsze - wyniosły ponad 116 mln USD.

Raport Center for Public Integrity powstał w oparciu o analizę oficjalnych dokumentów finansowych i deklaracji. Lobbing polityczny jest legalny, ale autorzy raportu zwracają uwagę, że tak duże wydatki firm nie pozostają bez wpływu na ceny leków, a więc sytuację przeciętnego Amerykanina. Podkreślają też, że wydatki firm farmaceutycznych na cele związane z promocją i marketingiem są prawie dwukrotnie większe od nakładów na badania i rozwój. Nie podoba im się także zatrudnianie dawnych polityków w charakterze lobbystów - z zarejestrowanych obecnie 1291 lobbystów pracujących na rzecz przemysłu farmaceutycznego ponad połowa to byli urzędnicy federalni.

Najwięcej na lobbowanie polityków przeznaczają wielkie koncerny farmaceutyczne. W ubiegłym roku Pfizer Inc. wydał na ten cel 1,6 mln USD, GlaxoSmithKline Plc - niewiele ponad 1 mln USD.

Źródło: Kurier MP


Zobacz więcej wiadomości



Żaden Czytelnik nie napisał jeszcze swojego komentarza. Napisz swój komentarz