Zażywanie leków przeciwdepresyjnych podczas ciąży podnosi ryzyko wad wrodzonych u dzieci?

Zażywanie popularnych leków przeciw depresji we wczesnym okresie ciąży może podnosić ryzyko wrodzonych wad u potomstwa - informują naukowcy z Danii na łamach pisma "Epidemiology". Chodzi tu o leki z grupy tzw. selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI), których najbardziej znanym przedstawicielem jest Prozac (fluoksetyna). Są one stosowane również u kobiet ciężarnych, cierpiących na depresję, choć - jak przypominają autorzy najnowszej pracy - dane na temat szkodliwego wpływu SSRI na rozwój płodów (tzw. działania teratogennego) są bardzo nieliczne.

Dotychczasowe badania epidemiologiczne sugerują, że stosowanie SSRI zwiększa ryzyko urodzenia dziecka o małej wadze ciała, lub dziecka martwego może też prowadzić do wystąpienia tzw. zespołu abstynencyjnego, który objawia się m.in. drżeniem, problemami ze snem i płaczliwością dziecka. Z badań na myszach wynikało natomiast, że potomstwo samic, którym podawano SSRI w ciąży miało objawy przypominające depresję.

Naukowcy ze szpitala uniwersyteckiego w Aarhus zebrali dane w grupie 1051 ciężarnych kobiet, które z powodu depresji we wczesnym okresie ciąży zażywały lek z grupy SSRI. Porównali je z danymi dla 150 tys. 780 kobiet, które nie przyjmowały tych leków.

Okazało się, że zażywanie SSRI na początku ciąży o 34 proc. podnosiło ryzyko urodzenia dziecka z wadą wrodzoną. Gdy obliczenia zawężono do drugiego i trzeciego miesiąca ciąży, tj. kluczowego okresu w rozwoju organów płodu, ryzyko to było wyższe o 84 proc. Jak podkreślają badacze, SSRI nie były związane z konkretnym rodzajem wad wrodzonych.

Ich zdaniem, wyniki te wskazują, że niezbędne są dalsze badania nad tym zagadnieniem. Pozwolą one m.in. uściślić, czy wyższe ryzyko wad wrodzonych jest wyłącznie efektem zażywania SSRI, czy też ma związek z jakimiś innymi czynnikami.

Wiadomo, że depresja w ciąży może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia matki oraz dziecka. Dlatego ciężarnym powinno się przepisywać leki przeciw depresji tylko po rozważeniu korzyści i skutków ubocznych takiej terapii - przypominają naukowcy.